Tabal

Gir 360º Tabaler

Gir 360º Tabaler

Aquí hauria d'aparèixer contingut de Flash! AL millor el teu navegador no pot visualitzar-lo o no es va iniciar correctament.

Tabal

Descripció: 

El Tabal és l'herald de la festa. Pròpiament, no pot ser considerat com una comparsa, sinó que cal veure'l com un instrument musical. Aquesta era la seva funció original i primigènia, funció que ha conservat, en part, fins a l'actualitat. Documentat des del 1626, i reconstruït el 1726, fou l'únic instrument de la Patum, al ritme del qual evolucionaven les comparses fins a mitjans del segle XVII.

Fitxa tècnica Tabal

Fitxa tècnica Tabal

Aquí hauria d'aparèixer contingut de Flash! AL millor el teu navegador no pot visualitzar-lo o no es va iniciar correctament.

Llibre: Ei, que surt el Tabal!

portada Els contes de la Patum. Volum 1

Sota el títol “Ei, que surt el Tabal!” es va inaugurar la col·lecció de contes infantils Els contes de la Patum. Els contes de la Patum són educatius i tenen com a objectiu que els nens i nenes coneguin els orígens de les diferents comparses de la festa. En aquest conte descobrirem quin és la virtut màgica del Tabal, d'on ve el nom de Patum i qui era en Xamberg.

Postal històrica del Tabaler

Descripció: 
Josep Aspachs i Rosell fou el membre més popular de la nissaga Xamberg. Va tocar el tabal 54 anys consecutius.
Autor: 
Angel Toldrá Viazo
postal_avt_2.JPG
Font: 
Arxiu Municipal de Berga

Entrevista Joan Carles Prat, Tabaler

Entrevista Joan Carles Prat, Tabaler

Aquí hauria d'aparèixer contingut de Flash! AL millor el teu navegador no pot visualitzar-lo o no es va iniciar correctament.

Primera fotografia coneguda de la Patum

Descripció: 
Primera fotografia coneguda de la Patum, realitzada per Rafael Lozano l'any 1868. A primera fila de la plaça podem veure les autoritats degudament endiumenjades. Aquest fou, fins a finals del segle XIX, el lloc habitual des d'on l'Ajuntament contemplava la Patum. Precisament,al balcó de la Casa de la Vila hi podem veure els músics. A sota, els gegants vells (estrenats dos anys abans) no semblen pas vestir de musulmans. A l'esquerra de la fotografia, la guita grossa (l'l'única existent aleshores). I enmig de la rotllana, els quatre diables (encara no s'havia produït la diferenciació entre maces i plens); sant Miquel (amb la seva antiga carota aixecada) i l'àngel; dos nanos vells a cada banda; l'àliga a la dreta; darrera seu el tabal i al davant de tot els turcs i cavallets que precediren els actuals. (Font: Rumbo, A. La Patum. Barcelona, 2001.
Autor: 
Rafael Lozano
Any: 
1868
02.png
Font: 
Patronat de la Patum