Warning: Table './lapatum_drupal6/cache_page' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache_page WHERE cid = 'http://museu.lapatum.cat/ca/node/434' in /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/database.mysqli.inc on line 128

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/database.mysqli.inc:128) in /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/bootstrap.inc on line 636

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/database.mysqli.inc:128) in /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/bootstrap.inc on line 637

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/database.mysqli.inc:128) in /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/bootstrap.inc on line 638

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/database.mysqli.inc:128) in /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/bootstrap.inc on line 639
Turcs i Cavallets | Museu de la Patum de Berga

Turcs i Cavallets

warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/database.mysqli.inc:128) in /var/www/vhosts/museu.lapatum.cat/httpdocs/includes/common.inc on line 148.
Descripció: 

Els Turcs i Cavallets, tot i que poden deriven d'antigues representacions paganes de caràcter ramader, actualment representen la lluita secular entre la Creu i la Mitja Lluna. Quatre cavallers cristians i quatre turcs a peu simulen una batalla de la qual els primers resulten sempre vencedors. La primera referència que en coneixem data del 1628, per bé que les figures actuals van ser construïdes el 1890. És aquest mateix any quan deixen de ballar al so del Tabal per dansar als acords de la música composada per Quimserra.

Ampliació: 

Els Turcs i Cavallets, és una comparsa integrant de la Patum de Berga formada per vuit personatges, en la que quatre d'ells van a peu, i la resta simula anar muntada a cavall. Els primers figuren ser turcs a peu armats amb simitarres i els segons, cavallers cristians que muntats sobre uns cavalls de cartró pedra, van armats amb espases. L'actuació de la comparsa, consisteix en una dansa conjunta en la que ambdues escenifiquen una lluita, simbolitzada en una coreografia que dibuixa dos semicercles oposats, xoc que finalitza després de la victòria dels Cavallets davant dels seus oponents, els Turcs.

L'entremés o comparsa dels Turcs i Cavallets, és juntament amb el Tabal, les Maces i la Guita, un dels elements primitius i primigenis de la celebració. El seu origen, podria remetre a antics rituals precristians dedicats a ídols animals invocats a cerimònies ganaderes. El seu significat hauria estat reelaborat i readaptat simbólica i significativament per l'Esglèsia Catòlica mitjançant la processó religiosa del Corpus Christi, manifestació idònia on aglutinar de manera homogènia, tota aquesta barreja ritual.

La comparsa dels Turcs i Cavallets, no va patir pràcticament variacions remarcables fins a finals del segle XIX, concretamente entre 1888 i 1890. En aquest periode, moment àlgid del procés de potenciació i modernització de la Patum, van ser sustituits els antics Cavallets per uns de nous més moderns, d'apariència més realista i amb unes dimensions i pes considerables respecte als antics Cavallets, figures de formes més simples, ingènues i primitives. També en el mateix periode, va ser introduida a la comparsa un nou acompanyament musical que va sustituir a l'antic, el Tabal, contribuint així a modernitzar el salt en consonància a les necessitats de la celebració contemporània. El Romanticisme, va ser l'època idònia en què la Patum va evolucionar, degut a la voluntat renovadora que es va imprimir en aquesta, modernització en la que va participar de manera notable, el creador de l'última i actual peça musical de la comparsa, Joaquim Serra i Farriols (Berga 1834-1906) música que per la seva brillant dimensió rítmica va generar una autèntica modernització del salt. Des d'aquesta época, la representació de la comparsa no ha canviat.

La coreografia de la comparsa, possiblement manté en els seus aspectes més essencials, la forma primitiva de la representació, dansa basada en una coreografia, que mostra una lluita simbolitzada al dibuix de dos semicercles oposats, forma coreográfica senzilla, primitiva, antiga i ingènua.

Aprofundiment: 

Aquesta comparsa està formada per vuit individus, quatre a peu, abillats a semblança morisca, i quatre que simulen anar muntats damunt d'uns cavalls de cartró pedra, i que representen cavallers cristians. Després d'una desfilada conjunta que inicia la dansa, els bàndols agafen camins diferents, dibuixant dos semicercles oposats mentre escenifiquen una batalla que acaba, després de cinc envestides, amb la victòria dels Cavallets.

Cal cercar l'origen de l'entremès dels Turcs i Cavallets de la Patum de Berga en l'assimilació que, a través de la Processó del Corpus, féu l'Esglèsia cristiana d'antigues manifestacions paganes dedicades als déus dels ramats. Aquest procés portaria els Cavallets d'antics ídols o divinitats precristianes a part d'una representació bíblica en el martiri de Sant Sebastià. Posteriorment, potser durant el segle XV, l'antic entremès processional fou reinterpretat per la mateixa autoritat eclesiàstica com un episodi de lluita entre religions, tan típic de l'època.

La primera referència coneguda sobre els Turcs i Cavallets de la Patum data del 1628, per bé que aquest també degué ser un dels elements originaris de la Patum i, amb tota seguretat, anterior a la formació de la festa com a element autònom.

L'evolució d'aquesta comparsa va patir pocs canvis fins a finals de la dinovena centúria, moment en què es canviaren els antics Cavallets i s'introduí la música amb la qual es ballen actualment. Aquest període antic acabà durant l'interval de temps que va del 1888 al 1890. En aquests dos anys, els Cavallets adquiriren una modernitat innegable. La introducció de la música en l'antic entremès processional i l'adquisició d'uns nous Cavallets en foren els detonants principals.

La brillant dimensió rítmica de la seva música fou, amb tota seguretat, un dels més grans encerts renovadors de la Patum a la darreria del segle XIX. Joaquim Serra i Farriols (Berga, 1834-1906) la va compondre entre l'any 1888 i el 1890, modernitzant el salt i adaptant-lo a les necessitats de la festa contemporània.

Fins el 1889 la forma dels Cavallets era molt més simple, ingènua i rudimentària del que és actualment. La gropa del cavall era simulada per un cèrcol cobert de roba que tapava les cames del suposat genet. Un diminut cap de fusta al davant i una nina al darrere, al.ludint al tribut llegendari de les cent donzelles, eren tots els complements dels gairebé antediluvians cavalls. Avui es conserva el cap d'un d'aquests antics Cavallets al Museu Municipal de la ciutat.

L'any 1890, en ple procés de potenciació de la Patum, l'Ajuntament de la ciutat va decidir, entre altres qüestions, comprar uns nous Cavallets, que són els que figuren actualmente a la representació. Es tracta d'uns cavalls de cartró pedra de dimensions i pesos considerables i molt més realistes que els antics. Des de llavors el salt no ha canviat.

El més remarcable de tot el procés viscut, com a mínim des del segle XVIII (tot i que pot ser anterior), és el més que posible manteniment de la forma primitiva de la representació. És probable que, al so del Tabal i amb música, la coreografia d'aquesta comparsa fos molt similar, ja que el principi de les dues mitges llunes oposades formant el camp de batalla resulta tan ingenu com antic.